tiistai 19. huhtikuuta 2016

Taksipuolueelle auton kuljettaminen on rakettitiedettä


Kahden lapsen isänä olen vuosikausia kyydinnyt autollani lapsia ja aikuisia. Yleensä perheenjäseniä ja tuttuja, mutta joskus tuntemattomampiakin. Lyhyitä ja pitkiä matkoja, maalla ja kaupungissa. Kukaan kyyditettävistäni ei ole vielä koskaan loukkaantunut. Ainakaan fyysisesti.
Kaiken tämän olen tehnyt pelkän ajokortin suomalla oikeutuksella, kuten muutkin 3,6 miljoonaa suomalaista ajokortin haltijaa.
Se, että ottaisin maksun kyydeistäni, ei tekisi minusta erilaista kuljettajaa - ei turvallisempaa eikä vaarallisempaa.Tuskin tekisi muistakaan 
Navigaattoreiden ja muun teknologian myötä auton ajaminen ei koskaan ole ollut niin helppoa ja turvallista kuin se on nykyään. Henkilöautoilijoiden liikennekuolemat ovat puolittuneet viimeksi kuluneen 25 vuoden aikana.
Henkilöauton ajaminen paikasta toiseen ja sillä ihmisten tai tavaroiden kuljettaminen ei ole rakettitiedettä eikä neurokirurgiaa.
Silti taksin kuljettaminen on tiukasti luvanvaraista ja lupien määrää pitää säädellä.
Tämä johtuu siitä, että Suomessa vaikuttaa taksipuolue.
Taksipuolueeseen kuuluu lukuisa joukko ihmisiä todennäköisesti kaikista eduskuntapuolueista - toisista vähemmän, toisista enemmän. He kaikki kuuntelevat herkällä korvalla Taksiliittoa, joka on tunnetusti innokas ja lahjakas lobbauksessaan. Jotkut kuuntelevat omaa luotettua taksikuskiaan, kuten Timo Soini.
Maaseudulla taksipuolue kannattaa pienten koulujen lakkauttamista, koska keskittäminen lisää koulukyytejä. Äärimmillään taksipuolue on huolissaan petojen aiheuttamasta vaarasta ja vaatii koulukyytejä ovelta ovelle.
Taksipuolue varoittaa Uberista ja Ruotsin esimerkistä. Taksipuolue pelkää, että kyydit loppuvat syrjäseuduilta ja kaupunkien öisiltä kulkijoilta. Samaan aikaan taksipuolue sanoo, että kyytien hinnat nousevat kattoon ja kuljettajien tulot romahtavat lattiaan.
Taksipuolueen talousnerot eivät selvästikään ole istuneet kansantaloustieteen johdantokurssilla, jossa opetettiin, että markkinataloudessa hinta on informaatiota.
Tämän ymmärsivät taloustieteilijät 1700-luvulla, jolloin he alkoivat arvostella suljettua ammattikuntalaitosta. He päättelivät, aivan oikein, että hinta asettuu kysynnän ja tarjonnan perusteella oikealle tasolle: korkea hinta lisää tarjontaa, matala lisää kysyntää.
Elinkeinonvapaus koitti 1800-luvulla ja talous kasvoi. Kuin jäänteenä vanha maailmasta meillä on taksit ja apteekit. Molempia puolustetaan julkisen palvelun velvoitteella ja molempien avaamista kilpailulle vastustetaan 1700-luvun liberaalin taloustieteen edellä selostetun perusmekanismin täysimääräisellä ymmärtämättömyydellä.
Tässä ilmapiirissä toivotan vilpittömästi onnea liikenneministeri Anne Bernerin esitykselle.

9 kommenttia:

  1. Kirjoittajalla unohtuu tässä täysin, että taksinkuljettajan työ on suurelta osalta paljon muuta, kuin vain auton kuljettaminen. Kun työskennellään sairaiden, vammaisten, humalaisten tai muiden toimintakyvyltään rajioittuneiden kanssa. Osaatko Sinä ajokortillasi noutamaan pyörätuolipotilaan hissittömän talon 4. kerroksesta, käymään hänen puolestaan kaupassa, ja huolehtimaan turvallisesti sisään sairaalan vastaanottoon?

    VastaaPoista
  2. Opastaako sitten taksilupa jotenkin suoriutumaan noista? En tiennyt, että taksiluvan velvoitteisiin kuuluu pyörätuolien kuljetus kerroksiin tai kaupassa käynti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin voisihan sen pyörätuolipotilaan jättää noutamatta/avustamasta. Kyllä taksinkuljettajalla on tiettyjä velvoitteita.

      Poista
    2. Molemmat nuo kuuluu taksinkuljettajan 'velvotteisiin'. Ensimmäinen on oikea velvoite auttaa matkustaja kyytiin ja toinen on se kunnon palveluhalukkuus, jota kertyy ihan roppakaupalla ratin takana TYÖSKENNELLESSÄ....

      Poista
  3. Omasta puolestani voin vakuuttaa, että kaupassa käynti ja sairaalan vastaanottoon huolehtiminen onnistuisivat ihan arkikokemuksen perusteella. En kiistä etteikö vaativia tehtäviä ja tilanteita matkalla tule vastaan, mutta mietin sitäkin kuinka monella vaikkapa sivutoimenaan taksia ajavalla on tälläkään hetkellä valmius kaikkiin niihin?

    VastaaPoista
  4. Pete taisi unohtaa että Suomessa on jo Pohjoismaiden halvimmat taksit. Toisaalta, kaikessa ei kannata seurata Ruotsin esimerkkiä vaan oppia niistä.
    Talous tulee kasvamaan, kävi tässä miten kävi. Jos katsoo miten Ruotsin taksihinnat ovat nousseet niin ne nousee edelleen kaksikertaisesti yleiseen hinnannousuun nähden. Yleistystä normaalimarkkinatalouteen ei kannata tehdä, koska taksien kohdalla päätös pitää tehdä heti. Markkinataloudessa yleisesti päätöksen tekoon jää aikaa. Mieti tätä omalla kohdallasi esim. jos sinun pitää ostaa uusi auto minuutissa (vrt. lentokentällä Arlandassa taksin ottaminen keskustaan).
    PS. autokauppias tietää että sinä tarvitset auton alle minuutissa...

    VastaaPoista
  5. Aikana, jolloin polttoaineiden hinnat nousivat tasaisesti, nuo hinnankorotukset siirtyivät ennen pitkään kuljetushintoihin. Nyt kun eletään laskevien hintojen aikaa, niin hintasäännellyssä taloudessa ei vastaavasti ainakaan taksien hinnat ole laskussa. Esimerkki siitä miten sääntely estää markkinataloutta toimimasta. Myönnän tosin, että sääntelemättömilläkin aloilla ainakin Suomen taloudessa on trendinä, että hinnat eivät juuri koskaan jousta alaspäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eduskunta kun sääntelee sitä maksimitaksaa niin ne päätökset tulevat yleensä 1. heinäkuuta voimaan. Seuraavan 364 päivän aikana polttoaineitten hinnat muuttuu ylös ja alas ainakin kaksi kertaa niin vertailu vuositasohintaan olisi kohdallaan, ehkäpä vielä viiden vuoden jaksoinakin....

      Poista