Kahden lapsen
isänä olen vuosikausia kyydinnyt autollani lapsia ja aikuisia. Yleensä perheenjäseniä ja tuttuja, mutta joskus tuntemattomampiakin. Lyhyitä ja pitkiä matkoja, maalla ja kaupungissa. Kukaan kyyditettävistäni
ei ole vielä koskaan loukkaantunut. Ainakaan fyysisesti.
Kaiken tämän olen
tehnyt pelkän ajokortin suomalla oikeutuksella, kuten muutkin 3,6 miljoonaa suomalaista ajokortin haltijaa.
Se, että ottaisin
maksun kyydeistäni, ei tekisi minusta erilaista kuljettajaa - ei turvallisempaa eikä vaarallisempaa.Tuskin tekisi muistakaan
Navigaattoreiden
ja muun teknologian myötä auton ajaminen ei koskaan ole ollut niin helppoa ja
turvallista kuin se on nykyään. Henkilöautoilijoiden liikennekuolemat ovat
puolittuneet viimeksi kuluneen 25 vuoden aikana.
Henkilöauton ajaminen
paikasta toiseen ja sillä ihmisten tai tavaroiden kuljettaminen ei ole rakettitiedettä
eikä neurokirurgiaa.
Silti taksin
kuljettaminen on tiukasti luvanvaraista ja lupien määrää pitää säädellä.
Tämä johtuu
siitä, että Suomessa vaikuttaa taksipuolue.
Taksipuolueeseen
kuuluu lukuisa joukko ihmisiä todennäköisesti kaikista eduskuntapuolueista -
toisista vähemmän, toisista enemmän. He kaikki kuuntelevat herkällä korvalla
Taksiliittoa, joka on tunnetusti innokas ja lahjakas lobbauksessaan. Jotkut kuuntelevat omaa
luotettua taksikuskiaan, kuten Timo Soini.
Maaseudulla taksipuolue
kannattaa pienten koulujen lakkauttamista, koska keskittäminen lisää koulukyytejä.
Äärimmillään taksipuolue on huolissaan petojen aiheuttamasta vaarasta ja vaatii
koulukyytejä ovelta ovelle.
Taksipuolue
varoittaa Uberista ja Ruotsin esimerkistä. Taksipuolue pelkää, että kyydit
loppuvat syrjäseuduilta ja kaupunkien öisiltä kulkijoilta. Samaan aikaan
taksipuolue sanoo, että kyytien hinnat nousevat kattoon ja kuljettajien tulot
romahtavat lattiaan.
Taksipuolueen
talousnerot eivät selvästikään ole istuneet kansantaloustieteen johdantokurssilla,
jossa opetettiin, että markkinataloudessa hinta on informaatiota.
Tämän ymmärsivät
taloustieteilijät 1700-luvulla, jolloin he alkoivat arvostella suljettua
ammattikuntalaitosta. He päättelivät, aivan oikein, että hinta asettuu kysynnän
ja tarjonnan perusteella oikealle tasolle: korkea hinta lisää tarjontaa, matala
lisää kysyntää.
Elinkeinonvapaus
koitti 1800-luvulla ja talous kasvoi. Kuin jäänteenä vanha maailmasta meillä on
taksit ja apteekit. Molempia puolustetaan julkisen palvelun velvoitteella ja
molempien avaamista kilpailulle vastustetaan 1700-luvun liberaalin
taloustieteen edellä selostetun perusmekanismin täysimääräisellä
ymmärtämättömyydellä.
Tässä ilmapiirissä toivotan
vilpittömästi onnea liikenneministeri Anne Bernerin esitykselle.
Kirjoittajalla unohtuu tässä täysin, että taksinkuljettajan työ on suurelta osalta paljon muuta, kuin vain auton kuljettaminen. Kun työskennellään sairaiden, vammaisten, humalaisten tai muiden toimintakyvyltään rajioittuneiden kanssa. Osaatko Sinä ajokortillasi noutamaan pyörätuolipotilaan hissittömän talon 4. kerroksesta, käymään hänen puolestaan kaupassa, ja huolehtimaan turvallisesti sisään sairaalan vastaanottoon?
VastaaPoistaOpastaako sitten taksilupa jotenkin suoriutumaan noista? En tiennyt, että taksiluvan velvoitteisiin kuuluu pyörätuolien kuljetus kerroksiin tai kaupassa käynti.
VastaaPoistaNiin voisihan sen pyörätuolipotilaan jättää noutamatta/avustamasta. Kyllä taksinkuljettajalla on tiettyjä velvoitteita.
PoistaMolemmat nuo kuuluu taksinkuljettajan 'velvotteisiin'. Ensimmäinen on oikea velvoite auttaa matkustaja kyytiin ja toinen on se kunnon palveluhalukkuus, jota kertyy ihan roppakaupalla ratin takana TYÖSKENNELLESSÄ....
PoistaOmasta puolestani voin vakuuttaa, että kaupassa käynti ja sairaalan vastaanottoon huolehtiminen onnistuisivat ihan arkikokemuksen perusteella. En kiistä etteikö vaativia tehtäviä ja tilanteita matkalla tule vastaan, mutta mietin sitäkin kuinka monella vaikkapa sivutoimenaan taksia ajavalla on tälläkään hetkellä valmius kaikkiin niihin?
VastaaPoistaKaikilla
PoistaPete taisi unohtaa että Suomessa on jo Pohjoismaiden halvimmat taksit. Toisaalta, kaikessa ei kannata seurata Ruotsin esimerkkiä vaan oppia niistä.
VastaaPoistaTalous tulee kasvamaan, kävi tässä miten kävi. Jos katsoo miten Ruotsin taksihinnat ovat nousseet niin ne nousee edelleen kaksikertaisesti yleiseen hinnannousuun nähden. Yleistystä normaalimarkkinatalouteen ei kannata tehdä, koska taksien kohdalla päätös pitää tehdä heti. Markkinataloudessa yleisesti päätöksen tekoon jää aikaa. Mieti tätä omalla kohdallasi esim. jos sinun pitää ostaa uusi auto minuutissa (vrt. lentokentällä Arlandassa taksin ottaminen keskustaan).
PS. autokauppias tietää että sinä tarvitset auton alle minuutissa...
Aikana, jolloin polttoaineiden hinnat nousivat tasaisesti, nuo hinnankorotukset siirtyivät ennen pitkään kuljetushintoihin. Nyt kun eletään laskevien hintojen aikaa, niin hintasäännellyssä taloudessa ei vastaavasti ainakaan taksien hinnat ole laskussa. Esimerkki siitä miten sääntely estää markkinataloutta toimimasta. Myönnän tosin, että sääntelemättömilläkin aloilla ainakin Suomen taloudessa on trendinä, että hinnat eivät juuri koskaan jousta alaspäin.
VastaaPoistaEduskunta kun sääntelee sitä maksimitaksaa niin ne päätökset tulevat yleensä 1. heinäkuuta voimaan. Seuraavan 364 päivän aikana polttoaineitten hinnat muuttuu ylös ja alas ainakin kaksi kertaa niin vertailu vuositasohintaan olisi kohdallaan, ehkäpä vielä viiden vuoden jaksoinakin....
Poista