”Suomalaisten
kriisitietoisuus ei ole tarpeeksi levinnyt. Tarvitaan ratkaisuja, joilla Suomi
kilpailukykyiseksi”, näin twiittasi EK kolmisen viikkoa sitten puheenjohtajansa
Matti Alahuhdan sanat.
”Suomessa
poliittista keskustelua hallitsevan selviytymiskertomuksen voimanlähteenä on
kriisitietoisuus. Vastuuntunnon vastakohta on kriisitietoisuuden puute”, kirjoitti
puolestaan Helsingin yliopiston poliittisen historian professori Pauli Kettunen
joulukuussa 2013 Helsingin Sanomien vieraskynä –palstalla.
Kriisitietoisuuden nimissä oikeutetaan politiikkaa ja vaaditaan muutoksia. Kriisitietoisuus on hätänumero, johon halutaan soittaan kun tarvitaan palokuntaa. Politiikka on yhteiskäytössä oleva puhelin, jonka käytöstä pitää ensin neuvotella. Osa on sitä mieltä, että vaahtosammutin riittäisi, osa ei usko että mitään paloa ensinkään on ja muutaman mielestä sietää palaa koko mökki. Ymmärrettävää, että ainakin hermo palaa.
Mutta pitäisikö
kriisitietoisuuden sijaan kuitenkin puhua jostain muusta? Pitäisikö puhuakin
päätöksistä ja niiden seurauksista? Ja siitä, että muutosten hylkääminenkin on
päätös?
Kriisitietoisuus on säilyttävä selviytymistarina. Se on talvisodan kertomus sisusta ja päättäväisyydestä, yhtenäisestä kansasta, joka ei taipunut ylivoimaisen vihollisen edessä.
Mutta jos
tulkinta vihollisesta ei olekaan yhteinen? Jos enemmistö ei joko näe tai halua
tunnustaa yhteyttä oman talouden ja Suomen kilpailukyvyn välillä, niin
kilpailukyvystä huolestuneet saavat korvessa huutaa äänensä käheäksi. Jos taas yhteinen vihollinen onkin juuri
talouskasvu, niin silloinhan heikentyvä kilpailukyky on mitä tervetullein
ilmiö!
Kriisitietoisuuden
peräänkuuluttaminen muistuttaa paljon 90-luvun laman aikaista poliittista
puhetta, jossa hallitsevaksi diskurssiksi muodostui välttämättömyyspuhe.
Poliittisia toimia perusteltiin talouden asettamalla pakolla ja
välttämättömyydellä. Politiikka näyttäytyi vaihtoehdottomana siitäkin
huolimatta, että vaihtoehtoja oli yleensä vähintään kaksi: ikävä ja huono.
Välttämättömyys
tarkoitti ikävän vaihtoehdon valitsemista sen sijaan, että olisi ajettu
jyrkänteeltä alas. Suomen nykyisessä tilanteessa voidaan sentään valita
useamman ikävän väliltä, mutta myös muutaman mukavamman.
Uusi kertomus: Vapaa Suomi
Uusi kertomus
pitäisi rakentaa mahdollisuuksista! Siitä mitä me voisimme tehdä, jos meillä
olisi vapaus valita, toimia ja yrittää! Siitä millainen olisi tulevan
vaalikauden jälkeinen Vapaa Suomi!
Siihen liittyy
sääntelyn purkamista, mutta myös tukijärjestelmien uudistamista. Pari
esimerkkiä.
Ensinnäkin sosiaaliturvan ja palkkatulojen yhteensovittamisesta on
puhuttu ainakin neljännesvuosisadan ajan, mutta kovin vähän on tapahtunut. Ei
ole tolkun hituakaan siinä, että pienetkin työkeikat jäävät vastaanottamatta
siksi, että ansaittu tulo vähentää koko painollaan, tai pahimmillaan vielä
enemmän, yhteiskunnan antamaa tukea.
Toinen esimerkki koskee
sääntelyn purkamista, jota tarkastelen überifikaatioksi kutsutun ilmiön kautta.
Tunnetun palvelun kautta voi antaa tai ottaa kyydin maksua vastaan, joka
yleensä on perinteisiä taksihintoja halvempi. Majoituspuolella vastaava
esimerkki on Airbnb. Palvelujen luotettavuus ei perustu viranomaisvalvontaan,
vaan käyttäjien antamiin vertaisarvioihin.
Muutos varmasti
ahdistaa sekä viranomaista että elinkeinonharjoittajaa. Voittajana on
kansalainen, joka on vaihtelevasti kuluttajan tai palveluntarjoajan roolissa.
Miksei siis voittaja voisi olla myös valtio?
Miksei maaseudun
työtön aikamiespoika voisi ajaa Miinan terveyskeskukseen ja tuoda samalla
Martalle maidot kaupasta korvauksella, joka olisi merkittävästi halvempi kuin
mitä perinteiselle taksille joutuu maksamaan? Ja mihin tarvitaan säänneltyä
lupakäytäntöä niin kauan kuin ihmiset kuitenkin saavat kuljettaa toisiaan
autolla pelkän ajokortin suoritettuaan?
Suomessa on vielä
paljon vanhan suljetun ja säännellyn talouden piirteitä. Meillä on paljon uskoa
siihen, että kansalaiset tarvitsevat yksityiskohtaisten sääntöjen luomaa turvaa
ja viranomaisen antamaa holhousta. Kun mahdollisuudet liikkua ja ostaa
tavaroita ja palveluita tai jopa muuttaa kotimaata, paranevat koko ajan, niin
liikumme kohti maailmaa, jossa vapauksien ja rajoitusten törmäykset ovat yhä
suurempia.
Se kaikki tarkoittaa sitä, että suomalainen yhteiskunta on mietittävä uudelleen.
Se kaikki tarkoittaa sitä, että suomalainen yhteiskunta on mietittävä uudelleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti