"Äänivuoto
Kanta-Hämeeseen tukittava", julistaa Ylen nettisivujen otsikko jutussa,
joka kertoo hämäläisehdokkaille Lahdessa järjestetystä vaalipaneelista.
Suurimmaksi huoleksi nousi äänten valuminen naapurimaakunnan puolelle.
Tunnistan
tilanteen Etelä-Savosta, jossa vastaavaa kyräilyä on ikiaikaisesti ollut
Mikkelin ja Savonlinnan välillä. En tiedä tarkalleen miten asiat ovat
muuttuneet, kun vaalipiiri on kasvanut Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi, mutta
ilmeisesti huoli ei ole ainakaan hellittänyt.
Vaalipiireissä
haikaillaan siis siltarumpupoliitikkoja, joiden ensimmäinen ja tärkein tehtävä
on toimia oman talousalueensa edustajana. Lainsäädäntötyö, jota varten
edustajat eduskuntaan valitaan, on ilmeisen toissijaista paikallisen edunvalvonnan
rinnalla.
Minä näen tässä
kaksi huolestuttavaa seurausta. Ensimmäisenä sen, että eduskuntavaaleissa
käydään kahden tason keskustelua. Valtakunnallisella tasolla käydään
keskustelua siitä miten julkiset menot saadaan rahoitettua, kun verotuotot
kutistuvat ja menot kasvavat. Leikataanko kuusi miljardia menoja neljässä vai
kuudessa vuodessa?
Maakuntatason
siltarumpupuheessa puhetta käydään säästöjen sijaan julkisten menojen
lisäyksistä, kuten tiehankkeista tai omaan maakuntaan kohdistuvien leikkausten
torjunnasta. Tässä puheessa politiikasta tulee nollasummapeliä, jossa katse
kohdistuu vain paikalliseen rahanjakoon sen sijaan, että puhuttaisiin koko
kansantalouden menestyksestä.
Toinen seuraus
on, että myös kansanedustajat jakautuvat kahteen kastiin:
valtakunnanpoliitikkoihin ja kyläpoliitikkoihin. Valtakunnanpoliitikot tulevat
suurista vaalipiireistä, joissa on tilaa myös niille, jotka näkevät maailman
oman talousalueensa ulkopuolella. Kun sitten ministerivalinnoissa pitää
huomioida myös alueellinen kattavuus, niin onko osa ministereistä pelkkiä
maakuntaministereitä?
Osin kyse on
vaalijärjestelmän ongelmasta, jolloin ratkaisuja voitaisiin etsiä eri
suunnista. Brittiläinen yhden edustajan vaalipiirien malli takaisi sen, että
jokainen edustaja edustaa tarkalleen oman vaalipiirinsä aluetta. Listavaali takaisi sen, että edustajat edustavat enemmän puoluetta kuin aluetta,
jolloin vaalikeskusteluun nousisi myös maakuntatasolla puolueiden
valtakunnalliset linjaukset. enemmistövaalissa politiikka polarisoituu ja
edustavuus kärsii. Listavaalissa taas valintaprosessi siirtyy kansalaisilta
puolueiden sisälle. Kansanvallassa, jossa vain viisi prosenttia kuuluu
puolueisiin, ei sekään kovin kansanvaltaiselta kuulosta.
Ehkä osa
paikoista pitäisi jakaa valtakunnallisina paikkoina puolueiden äänimäärän
suhteessa valtakunnallisille ehdokkaille. Vaarana tässä on vaalijärjestelmän
monimutkaistuminen ja äänten keskittyminen edelleen suurten kaupunkien
ehdokkaille. Myös muut tasauspaikkajärjestelmää lähenevät mallit olisivat
äänestäjän kannalta mutkikkaita ymmärtää.
Ehkä sittenkin
vaalipiirien pitäisi vain olla niin suuria, että yhden alueen äänillä niissä ei
voisi varmistaa paikkaansa, vaan ehdokkaiden pitäisi osata katsoa edes yhden
laajan alueen etua, jos eivät koko Suomen kokoisten asioiden hahmottamiseen
kykenisikään.
Parasta kuitenkin
on kysyä ehdokkailta vain suuria kysymyksiä. Unohdetaan paikalliset tiehankkeet
ja muut siltarummut hetkeksi ja kysytään Lahdessa, Laihialla ja Savonlinnassa
samat kysymykset siitä miten maan talous saadaan kuntoon. Sitä kautta
paikalliset asiatkin pitkällä tähtäimellä kääntyvät paremmiksi. Hurkasta
toiveajatteluahan tämä on, mutta näin onnellisuusperjantaina ei parempaan
pysty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti