Itseohjautuvat kulkuneuvot eivät ole uusi keksintö. |
Aivan aluksi otetaan
vanhojen kliseiden purnukasta kolme ensimmäiseksi käteen osuvaa, heitetään ne
ilmaan ja asetetaan vapaaseen järjestykseen sopivilla sidesanoilla
kiinnitettynä. Kliseet ovat hyviä, koska niissä piilee totuus. Vanhempi väki myös ottaa ne todesta ja nuorempi hipsterijoukko näkee niiden käytössä vekkulia ironiaa.
"Vain muutos on pysyvää", "Mikään
ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden
ennustaminen", "Huominen on tänään".
Sen jälkeen
avataan jääkaappi ja katsotaan mitä tuoreita hypetyksiä sieltä löytyy. Näistä
valmistuu varsinainen pääruoka. Runko, jonka varassa koko juttu lepää.
Kannattaa valita pari-kolme, jotka antavat erilaisia makuja - suolaista ja makeaa on usein toimiva yhdistelmä.
3-D tulostimessa
on vielä vähän päiväystä jäljellä, mutta on kyllä jo vähän mynnähtämään päin. Big
Datasta ei oikein osaa sanoa, se voi kyllä säilyäkin. Sen sijaan Dronet ja robottiautot ovat juuri tuoreita ja
rapeita. Vihanneslokerossa on vielä ilmastonmuutos ja kiertotalous.
Terveellisiä ja siksi vähän tylsiä, mutta antavat juuri sitä toistakin makua.
Katsotaan mausteeksi
vähän vanhaa politiikkaa: näköalattomuutta , urautumista ja saavutettujen
etujen puolustamista. Näillä saadaan sopivasti kontrastia ja ryhtiä. Tuoreet
termit, sellaiset kuten uberifikaatio kannattaa lisätä aika pian alkuvaiheessa.
Mitähän kannen alla on nyt muhinut.
Uberifikaatio siis mullistaa ajatukset paitsi
palveluista ja työstä, niin myös omistamisesta. Uberifikaation myötä
yksityisautoista tulee tuotantovälineitä ja kansalaiset voivat myydä ja ostaa
entistä helpommin palveluita toisilleen ja toisiltaan.
Robottiautojen myötä otetaan seuraava loikka, kun
ajajaakaan ei enää tarvita. Autojen käyttöaste voi silloin olla huikeasti
nykyistä korkeampi, mikä tarkoittaa, että autoja ei tarvita kuin murto-osa
nykyisestä. Resursseja säästyy ja tätä kautta kiertotalous tekee tuloaan tekniikan kehityksen
kautta.
Hyvältä
vaikuttaa. Entä mausteet?
Suljetut elinkeinot, kuten vaikkapa taksit,
puolustavat omaa etuaan. Koska tulevaisuudella ei ole vielä äänestäjiä, niin
puolueet kilpailevat mieluummin menneisyyden äänestäjistä. Ne puhuvat
lämpimästi tulevasta, mutta käytännön politiikassa hidastavat muutoksia.
Varovaisuus on politiikan luonteessa.
Jokaisen
poliittisen mielipiteen loppuun tarvittavaa ilmavaa kuohkeutta saa aina
reippaasta vaatimuksesta, jota voi terästää pienellä tilkalla kansainvälistä vertailua.
Suomessahan on perinteisesti käytetty tätä samaa ainetta vähemmän jalostetussa
muodossa eli "kehityksestä jäämisen uhkaa". Sitä kannattaa kuitenkin
annostella varovasti, sillä muuten koko keitos maistuu helposti
kunnanvaltuustolta.
Yhdysvalloissa monet osavaltiot ovat jo säätäneet
lakeja tai valmistelevat lainsäädäntöä, jolla mahdollistetaan kuljettajattomien
autojen käyttö julkisilla teillä. Nevadassa tällainen laki hyväksyttiin jo
neljä vuotta sitten. Hyödyt ympäristön, liikenneturvallisuuden ja eritoten
ihmisten liikkumismukavuuden sekä talouden kannalta ovat niin kiistattomat,
että Suomenkin pitäisi kiireesti aloittaa lainvalmistelutyö.
Näin tällä
kertaa. Hyvää kesänjatkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti