Ensimmäinen kliseistä on se, että "äänestäjät pitävät EU-parlamenttia etäisenä."
Lehti kertoi myös syyn sille: "Siitä kertoo sekin, että
europarlamentaarikoksi valittu käytännössä katoaa heti valintansa jälkeen
kotimaan julkisuudesta."
Sitä Hesari ei
kertonut, että suomalaisia kirjeenvaihtajia Brysselissä nostamassa meppejä
julkisuuteen on enää puoli tusinaa, kun kymmenen vuotta sitten heitä oli
tuplasti. Ei sitäkään, että politiikan toimituksia on supistettu ja
politiikalle annettu palstatila on kutistunut. Ei ihme, että mepit katoavat.
Samalla voi
kysyä montako tuntematonta ja kadonnutta kansanedustajaa eduskunnassa on? Jos
taas meppien vertaaminen ministereihin on reilumpaa, niin silloin pitää kysyä
toimittajiltakin, miksei käsi ojenna mikrofonia ja haastattelunauhuria mepin
eteen silloin kun kommentille olisi sijaa?
Siihen en usko,
että etäisyys olisi olennaisesti maantieteestä johtuva ongelma. Toki myönnän,
että tässä suhteessa minulla voi olla vakava näköharha. Matka-aika Brysseliin
Helsingistä on kaksi ja puoli tuntia. Junalla ehtii siinä ajassa Imatralle. Tietääkseni
Imatralla ei päivitellä, että eduskunta on niin etäinen.
Etäisyys
viitanneekin henkiseen etäisyyteen. Eduskuntatalo on suomalaisille tuttu jo
rakennuksena päivittäisistä uutiskuvista, koulutunneilta ja aika moni on
talossa myös käynyt. En tiedä kuinka moni tietää miltä Euroopan parlamentti
näyttää, mutta useamman soisi talossa vierailevan.
Toinen henkisen
etäisyyden mitta on talon toiminnan tunteminen. Tässä tullaankin toiseen
kliseeseen, joka kuuluu Hesarin sanoin: "Unionin päätöksenteko näyttää
kansalaisten silmissä varmasti sekavalta."
Päätöksenteko
näyttää sekavalta, jos se näytetään sekavasti. Se myös näyttää sekavalta, jos
hoetaan koko ajan, että se on sekavaa.
Päätöksenteko mystifioitiin 90-luvulla
Väitän, että
meitä suomalaisia vaivaa yhä liittymisvaiheessa tapahtunut EU:n päätöksenteon mystifiointi.
90-luvun tuoreella jäsenmaalla oli EU-eliitti, josta osa alleviivasi omaa
asiantuntemustaan käyttämällä kansalaisille tuntematonta euroslangia ja
selittämällä päätöksentekoa vaikeimmalla mahdollisella tavalla. Tosin täytyy
myöntää, että Unionin rakennekin on noista ajoista selkeytynyt, muun muassa
Lissabonin sopimuksen myötä.
Väitän kuitenkin
aina, että perusrakenne ei ole monimutkainen: EU:n yleistä etua ajavalla komissiolla
on aloiteoikeus ja kansalaisia edustava parlamentti yhdessä jäsenmaita
edustavan neuvoston kanssa hyväksyy lainsäädännön. Monimutkaista siitä tulee
yksityiskohdissa, mutta ei sekään ylivoimaista rakettitiedettä ole. Ongelma on
useammin siinä, että media vetää mutkat suoraksi.
Parlamentin tai
neuvoston omat kannat uutisoidaan usein lopputuloksena ennen kuin instituutiot
ovat päässeet yhteiseen kantaan. Komission esityksistä tai jopa
keskustelualoitteista uutisoidaan joskus kuin ne olisivat EU:n päätöksiä. Jopa
parlamentin oma-aloitemietinnöistä uutisoidaan välillä tyyliin: "EU vaatii..."
Se, että instituutioilla on joskus tarve korostaa omaa rooliaan päätöksenteossa, ei tietenkään selkeytä kuvaa. Myönnän, että tässä olisi parantamisen varaa. Mutta EU-sensaatioita metsästävät otsikkonikkarit käyttävät myös jokaisen tilaisuuden hyväkseen kertoakseen vaikkapa, että EU kieltää ilmapallot lapsilta.
Joskus on myös peilin vika, että kuva on vino
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti