20 vuotta myöhemmin suomalaiskaupan verkkonuhjustelu jatkuu. Nyt vain pelätään Amazonin Suomeen tuloa. Teknologian ja innovaatioiden onnelassa kauppasektori uinuu.
Verkkokaupan
teoria on kaukana rakettitieteestä. Kun tuotetta ei saa heti mukaansa eikä sitä
voi hypistellä tai sovittaa ennen ostamista, on oltava muita houkutuksia. Se,
että voi tehdä kaupat sohvalla maaten eli ostamisen helppous on yksi kolmesta
tekijästä. Toiset kaksi ovat hinta ja valikoima.
Ei pitäisi olla
liikaa vaadittu, että verkosta saa niitäkin värejä ja kokoja esimerkiksi
vaatteista, joita kivijalkakaupan varastoon ei mahdu tai pienen kysynnän vuoksi
ei kannata sinne tilata. Verkkokaupalla, jonka toimitusten pitäisi kulkea suoraan tuottajalta tai tukkurilta, varasto on virtuaalinen ja siten sen ainakin pitäisi olla menestystekijä! En edelleenkään ymmärrä miksi varsinkaan kaupan suuret keskusliikkeet eivät hyödynnä tätä mahdollisuutta. Robotit vaan keräämään tuotteita.
Ja sitten se hinta:
Kauppa, joka toimii ilman myymälää ja varastoa säästää vääjäämättä ja tämän
säästön tulee näkyä kuluttajalle. Semminkin jos se kuitenkin erikseen laskuttaa
tuotteen pakkauksesta ja kuljetuksesta. Miksi maksaisin suomalaisen kirjakaupan
kirjasta verkossa saman kuin kivijalassa vain siksi, että saan odottaa se
saapumista päiväkausia. Verkkokauppa on rakenteeltaan tehty alentamaan kustannuksia.
Nyt sitten luen
Hesarista, että tuote- ja palvelukaupan yhdistyksen toimitusjohtaja varoittaa
yrityksiä lähtemästä mukaan kilpailuun valikoimasta tai hinnasta, koska niissä
Amazonia on miltei mahdotonta voittaa. Tällä asenteellahan Suomessa on menty
kaksi vuosikymmentä: Kaupat ovat tehneet kalliita verkkosivuja, laittaneet
niille siivun tuotevalikoimistaan normihinnoilla ja sitten ihmetelleet kuinka
kauppa ei käy kun lisäksi tuotteiden kallista toimitusta saa odotella maailman
tappiin.
En ryhdy erikseen
ylistämään isoa ulkomaisia verkkokauppoja, vaan totean vain ainaisen
hämmästykseni siitä kuinka esimerkiksi pieni saksalainen levy-yhtiö ACT
toimittaa tilaukset pienemmillä kustannuksilla ja nopeammin Suomeen kuin valtaosa
suomalaisista verkkokaupoista.
Ei ihme, että
ulkomaisten verkkokauppojen osuus suomalaisten verkkokauppaostoksista on suurempi
Suomessa kuin muissa pohjoismaissa. Suomalaiset myös käyttävät selkeästi
vähemmän rahaa verkkokaupoissa kuin muut pohjoismaiset kuluttajat.
Kolme tärkeintä
verkkokaupan etua ovat suomalaisten mielestä edullisuus, valikoima ja
mahdollisuus tehdä ostoksia silloin kun se sopii itselle. Kaupan yhdistyksen
mielestä kahdesta ei siis tarvitse välittää ja yksi on yhteinen jokaiselle. Siitä ei siis kuaan saa etua! Näiden lisäksi nopea
toimitus on tärkeä puolelle asiakkaista. Siinä, kuten todettua, suomalaiset ovat muita huonompia.
Tuntuu siltä, että ainoa asia
mikä kahdessa vuosikymmenessä on suomalaisessa verkkokauppaympäristössä muuttunut
on, että Luottokunta ei ole enää varoittamassa verkko-ostoksiin liittyvistä
maksuriskeistä. Tämäkin taas johtunee lähinnä siitä, että Luottokunta myi muutama
vuosi sitten liiketoimintansa Nets Holdingille.
Niin kauan kuin tämä nuhjustelu jatkuu, ennustan Amazonille menestystä
Suomessa. Eritoten kaupan keskusliikkeet syyttäkööt itseään siitä, että saavat mitä tilaavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti