Politiikka ei ole
tuote eikä äänestäminen ole ostamista. Siksi puhe politiikan kuluttajansuojasta
ei ole koskaan yksioikoista.
Vaalilupauksen
toteutus voi kariutua muuttuvaan suhdanteeseen tai hallituskumppaniin, siksi
pieniä lupauksia tärkeämpää on suuri linja.
Politiikassa on
oikeastaan vain kaksi peruskysymystä. Ensimmäisenä on se mitä haluat ja toisena
miten sen aiot saavuttaa. Nämä kaksi kysymystä ovat politiikan kuluttajansuojan
ytimessä.
Tarkoitus ei
pyhitä keinoja, joten ei ole sama mitä keinoja tarjotaan. Ja toisaalta väärin
valitut keinot johtavat ei-toivottuun lopputulokseen. Tunnetuin esimerkki tästä
on kommunistipuolueiden toiminta. Kaikkialla maailmassa kommunistiset puolueet
ovat julistaneet tasa-arvon päämääräkseen ja poikkeuksetta niiden käyttämät
keinot ovat johtaneen jyrkkään ja väkivaltaiseen epätasa-arvoon ja yksilön alistamiseen.
Jos tavoitteena
on yhteiskunta, jossa yksilöllä on enemmän valinnanvapauksia, niin keinot eivät
voi olla pakottavia. Jos taas tavoitteena on yhteiskunta, jossa kaikilla on
töitä, niin pakkotyökin on keino muitten joukossa.
Kahden
peruskysymyksen rinnalla sellaiset asiat kuin hallitusohjelman pituus, ministerien
määrä ja työnjako ja toivotuimmat hallituskumppanit ovat alimman tason välineitä. Niistä on kuluttajansuojan apuvälineenä juuri sen verran hyötyä kuin mitä mahdolliset hallituskumppanit omista toivottavista keinoistaan kertovat. Hallinnollisista järjestelyistä ei senkään vertaa.
Puolue, joka ei
kerro sitä miten sen tavoittelema asiaintila saavutetaan, on kuin lääke, jossa
ei kerrota vaikuttavaa ainetta. Opiaatit ja ibuprofeeni auttavat molemmat
särkyyn, mutta tunnetusti eri seurauksilla.
Ellei keinoja
kerrota, on kolme mahdollista jatkokysymystä, joilla voi selvittää tiedonpanttauksen syitä:
1) Onko puolue
erimielinen siitä miten tavoitteisiin päästään?
2) Ovatko keinot
niin ikäviä ettei niitä haluta kertoa?
3) Ettekö tiedä
miten asettamanne tavoite saavutetaan?
Vaalikeskusteluissa
Keskustan Juha Sipilältä on useaan kertaan kysytty millä tavoin hän aikoo luoda
puolueen tavoittelemat 200 000 uutta työpaikkaa. Yhtään selkeää vastausta
kysymykseen ei ole saatu. Voi miettiä mistä tämä kertoo.
Tulokseen voidaan
päästä lyhyellä tai pitkällä aikavälillä, veronmaksajien taakkaa kasvattamalla tai keventämällä ja käyttämällä
pakkoa tai lisäämällä ihmisten valinnanvapautta.
Kun Sipilältä
Ylen tentissä kysyttiin kantaa henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamiseen
tai säännöllisen työajan pidennykseen hän vastasi, että "turha lyödä
kantoja etukäteen lukkoon, koska sama lopputulos voidaan saada useammallakin
tavalla."
Niinpä tosiaan.
Yksi tapa olisi antaa työmarkkinajärjestöjen päättää asioista, jolloin hallitus
ja sen johtavat puolue vetäytyisi vastuusta kokonaan. Toinen tapa olisi suosia
yrityksiä ja antaa niille lisää vapauksia päättää irtisanomisista ja työajasta.
Kolmas tapa olisi esimerkiksi verotuksella kannustaa työn tekemistä. Erilaiset
keinot voivat johtaa yksilön valinnanmahdollisuuksien kasvamiseen tai
kaventumiseen, joten ei ole sama millä tavoin lopputulokseen tähdätään.
Näissä ja monissa muissa vastaamattomissa
kysymyksissä on mitä suurimmassa määrin kyse kuluttajansuojan puutteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti