Työskenneltyäni
jokusen vuoden Euroopan Parlamentissa olen ottanut sekä itse vastaan lobbareita
että ollut itse lobbaamassa päähenkilöideni asiaa. Lisäksi olen pohtinut paljon
ja usein sitä, mitä on lobbaaminen ja kuka on lobbari. Parlamentin näkökulmasta
lavein tulkinta on nimittäin se, että olemme kaikki lobbareita toinen
toisillemme, kun esimerkiksi avustajina, neuvonantajina tai meppeinä yritämme vakuuttaa
toinen toisiamme tukemaan tai vastustamaan joitakin esityksiä.
Parlamentin
näkökulmasta talon ulkopuolisia lobbareita ovat yhtä lailla kansalliset
edustustot, jotka ajavat jäsenmaittensa asiaa kuin kansalaisjärjestöt,
yritykset, lobbaustoimistot ja eurooppalaiset edunvalvontajärjestöt.
Ja onko lobbari
vain se, joka yrittää vaikuttaa politiikkaan oman toimeksiantajansa tai taustatahonsa
taloudellisen intressin vuoksi? Entä ne, joilla on ideologiset tai
uskonnolliset motiivit ja siksi pyrkivät vaikuttamaan ministerin tai
kansanedustajan mielipiteeseen?
Suomessa on vain "asiantuntijoita"?
Näkökulma on
oikeastaan paljon selkeämpi Brysselissä kuin kotisuomessa, jossa suurta osaa
lobbareista ei nähdä lobbareina lainkaan. Eikö kuntapäättäjä, joka puhuu
kansanedustajalle oman kuntansa puolesta ole lobbari? Ja eikö yhteiskunnallisia
kytköksiä omaavan tutkimuslaitoksen ekonomisti, joka kertoo eduskuntaryhmälle
talousennusteen, ole hänkin lobbari? Työmarkkinajärjestön juristi, joka
esiintyy asiantuntijana eduskunnan valiokunnassa, on aivan varmasti? Ehkä jopa
asiasta mielipiteensä lausuva professorin virassa työskentelevä oikeusoppinut voi
olla jossain olosuhteessa lobbari - ainakin silloin jos vaatii
perusteellisempaa tutkimusta ja tutkimusrahoitusta.
Ei voi olla myöskään niin, että politiikan maailmasta yritysmaailman edunvalvontaan siirtyminen olisi tuomittavaa, mutta vaikkapa kansalaisjärjestössä toimiminen olisi ongelmatonta. Loogisesti pitäisi kysyä pitäisikö poliitikkoja ylipäätään estää osallistumasta kansalaisjärjestöjen johtotehtäviin, koska näissä rooleissa he edistävät järjestöjensä asiaa? Yhtä lailla kunnallisena tai maakunnallisena vaikuttajana toimivat ministeri tai sellaiseksi siirtyvä voi kohdata saman kysymyksen.
Jos katsotaan,
että kaikki voivat olla jossain tilanteessa lobbareita, nähdään kuinka
mahdotonta on luoda kattava lainsäädäntö sääntelemään lobbarien toimintaa. Vaihdetaan
siis näkökulmaa ja katsotaan nykyistä lainsäädäntöä ja poliittisen järjestelmän
toimintaa.
1. Korruptio on laitonta,
joten sitä ei enää tarvitse uudelleen kriminalisoida. Valvotaan lakeja ja
tehdään niihin korjauksia, jos tarvitaan. Lobbaus ei ole korruptiota, joten
kutsutaan asioita niiden oikeilla nimillä.
3. Valta turmelee ja ehdoton valta ehdottomasti. Mitä
demokraattisempaa, hajautetumpaa ja avoimempaa päätöksenteko on, sitä pienempi
on vallan turmeltumisen ja sen myötä korruption riski. Omaa lainsäädäntöä ei
voi ostaa, jos siitä joutuisi maksamaan liian monelle ja jos lisäksi
kiinnijäämisen riski olisi ilmeinen. Harvainvallassa tilanne on toinen.
4. Hallinnon
yksinkertaisuus vähentää asiantuntijoiden tarvetta. Mitä selkeämpiä poliittiset
päätöksentekoprosessit ovat, sitä useampi voi niihin vaikuttaa ja sitä vähemmän
tarvitaan prosessuaalista asiantuntemusta. Monimutkaistuvassa yhteiskunnassa
prosesseja on vaikea hallita tai edes ymmärtää ja toisaalta työnjako on
pitkälle eriytynyt - lobbareille on siis kysyntää.
EU:n
päätöksenteko ei ole rakettitiedettä, mutta joskus yksityiskohdat ovat
sellaisia, että pelkällä lukion yhteiskuntaopin oppimäärällä ei niiden perässä
pysy. Silloin tarvitaan prosessien asiantuntijaa, ammattilobbaria. Aikapulan kanssa taisteleva poliittikkokin arvostaa sitä, jonka esitys on mieluummin pähkinä kuin pähkinäpuu.
Olen myös
tavannut niitäkin yritysmaailmassa toimivia ihmisiä, joilta yhteiskuntaopin
tunnit ovat jääneet käymättä. Mikäs siinä. Silloinkin on hyvä käyttää asiantuntijaa. Jos kovin laaja ja kasvava
kansalaisjoukko jättää yhteiskunnalliset läksynsä tekemättä, niin politiikan
asiantuntijoille on nykyistäkin isompaa kysyntää. Ehkä puhu nyt pelkästään
vertauskuvin, vaan viittaan ihan oikeisiinkin tuntimääriin.
Ylen jutun
perusteella näyttää siltä, että yhteiskunnallisen vaikuttamisen
ammattilaisillekin lobbauksen hahmottaminen on vaikeaa. En missään
tapauksessa sanoisi, että lobbaus Brysselissä olisi suhmurointia. Enemmän
suhmurointia, absoluuttisesti ja suhteellisesti, olen nähnyt Suomessa.
Ammattitaitoiseen
lobbaukseen kuuluu oman asian tunteminen ja tiivistäminen, päätöksentekoprosessin
hallinta ja koko asian asettaminen laajempaan viitekehykseen. Tätä
ammattitaitoa olen nähnyt huomattavasti enemmän Brysselissä.
22.1.
Mikael Jugnerin erinomainen kirjoitus samasta teemasta täällä!
22.1.
Mikael Jugnerin erinomainen kirjoitus samasta teemasta täällä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti