Murdochin iPad
-lehti The Daily lakkautettiin vaikka (tai koska) sitä myytiin 99 sentin
viikkohintaan. Onko niin, että lehti, joka on tehty kiinnostamaan kaikkia, ei
padimaailmassa kiinnosta ketään? Vai onko niin, että vanhalla mediamogulilla ei
riittänyt kärsivällisyyttä?
Suomen Kuvalehden
(padiversion) mediakolumnissa (44/2012) Juho Salminen, sähköisen journalismin kehittäjä
Otavamediassa, maalasi vuotta 2017, jolloin laiteriippumattomassa digilehdessä
on harkitusti ääntä, videota ja interaktiivista grafiikkaa. Samalla voi seurata
sen kirjoittajaa sosiaalisessa mediassa.
Samaan aikaan
samassa padissa on tallennettuna tuorein Wired, jossa jo on kaikkea tätä
Salmisen kuvaamaa. Wiredilla on maksavia sähköisiä tilaajia noin 80 000
kappaletta - reilu kymmenesosa kaikista maksavista lukijoista. Otavamedia on omalla
visiotahdillaan auttamatta myöhässä.
Salmisen mukaan
moni toimittaja on brändi. Siinä hän on oikeassa. Itse etsin monista lehdistä
ensimmäisenä suosikkikommentaattorini. Jos ne ulkoistetaan, niin minä seuraan perässä. Turun Sanomien tuoreimman yt-kierroksen jälkeen minulla on yhä vähemmän syitä seurata sitä. STT:n uutiset näen muualtakin.
Kun printtimedia on
henkitoreissaan tietäen, että painokoneet ovat kohta museotavaraa, mitä se
tekee brändilleen? Heittää ne ulos pakkaseen kokeneemmasta päästä alkaen.
Digitaalisessa
maailmassa mediatalon paras pääoma on työntekijöiden oma pää. Parhaimmistoa
irtisanovat omistajat ovat pian ilman päätä ja häntää - ilman tolkkupäisiä
juttuja ei niitä järjellinen lukija jaksa seurata.
Digitaalisen
julkaisun kynnys alenee samaan aikaan kun ansaintamalli alkaa kehittyä. Fiksut
toimittajat tekevät pian itse sen mikä vanhoilta kustannustaloilta jää älyämättä.
Ja se on niille ihan oikein.
Hyvia pointteja, Pete! Olen samaa mielta etta moni toimittaja on brandi. En ymmarra sita etta tehtaillaan juttuja johonkin yhteissen pooliin josta jaetaan about sama juttu eri lehtiin. Uutistoimistot/newswires on eri juttu. Karo
VastaaPoista